Vakantieverhaal Tanja Willems

← ga terug naar Getuigenissen pALS

De zomer lijkt al weer ver achter ons te liggen, toch laat hij bij ons nog sporen na. We hebben onze vakantie afgerond met het inschakelen van een advocaat. Voor mij als ALS-patiënte was dit iets wat ik moest doen, al was het maar om reisorganisaties erop te wijzen dat het gebruik van een rolstoel een serieus aandachtspunt hoort te zijn als hierom verzocht wordt.

Zoals elk jaar zochten wij naar een vakantieverblijf in Italië. Om valkuilen te vermijden besloten we om een erkend reisbureau in te schakelen. Ons oog viel op een oude wijnhoeve in Toscane omgebouwd tot vakantieresidentie. We maakten vanaf het begin duidelijk dat ik rolstoel gebonden was en dat bijgevolg het vakantieverblijf rolstoelvriendelijk diende te zijn. We waren eveneens duidelijk over het feit dat we als dusdanig geen aanpassingen nodig hadden maar dat de ruimte om overal met de rolstoel te geraken een noodzaak was.

Voor alle duidelijkheid: ik ben rolstoel gebonden maar kan de transfer naar een bed, badplank of andere stoel nog zelfstandig uitvoeren al kan ik niet meer lopen, ook niet met krukken.

In eerste instantie waren de medewerkers duidelijk toen ze vermeldden dat er zich in die residentie ook enkele verblijven met een tweede verdieping bevonden. We vroegen daarop meteen deze residentie niet in aanmerking te nemen en verzochten hen vriendelijk naar iets anders uit te kijken. Na twee dagen namen zij terug contact op met ons met de mededeling dat het grootste verblijf in de wijnhoeve nog beschikbaar was en volledig gelijkvloers was. Ze hadden hierover contact gehad met de beheerder; we dienden hiervoor enkel meer te betalen.

Uiteraard zeer tevreden met dit voorstel boekten we meteen een rolstoelvriendelijke hotelkamer in Milaan voor de heen en terugreis. Onze vakantie kon beginnen. Gepakt en gezakt met wat extra handgrepen en dergelijke kwamen we uiteindelijk aan in Montalcino.

Het was er zeer mooi en uitgestrekt met een wijngaard en heel veel schaduwrijke bomen. Onze zoon en dochter bekeken het zwembad en we werden naar ons verblijf gebracht door de beheerder. Aanvankelijk werd ons enthousiasme alleen maar groter, een mooie woonkamer met keuken, ruime slaapkamers, een enorme poort aan de ingang, ….

Met een temperatuur van om en nabij 42 graden keek ik reikhalzend uit naar de badkamer. Daar mijn partner vanwege zijn Italiaanse nationaliteit al pratend met de beheerder achter mij liep, merkte ik tot mijn verbazing dat ik gigantisch klem zat van zodra ik nog maar voor de helft met mijn rolstoel over de drempel van de badkamer was! Ik zat klem tussen de wasbak en de douchecabine en ik kon met geen mogelijkheid verder zodat ik ook helemaal niet tot bij het toilet geraakte! De schok was zo groot dat ik me even heb afgezonderd om boos en verdrietig te kunnen zijn zonder mijn kinderen ermee te belasten.

Mijn partner besprak de toestand met de beheerder wiens zoon kennelijk het reisbureau aan de telefoon had gehad i.v.m. de reservering. Hij had hen blijkbaar wel degelijk verteld dat hij twijfelde aan de toegankelijkheid van de badkamer daar deze vrij smal was. Wij namen contact op met het reisbureau om uitleg te vragen. Het gesprek werd een soort pingpong van verwijten over en weer tussen hen en de beheerder die op zijn beurt behoorlijk onder de indruk was maar ook geen oplossing voor dat probleem kon bieden. Terug naar huis rijden was geen optie na twee dagen heenrijden en het reisbureau kwam ook niet met een redelijk alternatief.

Toen we van de eerste schok bekomen waren zijn we gaan zoeken wat we konden doen. Uiteindelijk heb ik mezelf met waterkannen in mijn rolstoel gewassen met hulp van mijn partner die alles moest opdweilen; de rolstoel droogde gelukkig in enkele minuten weer buiten in de zon gezien de temperatuur! Gelukkig kon mijn partner mij ook naar het toilet dragen maar dat was een ware veldslag gezien de hitte.

Op dergelijke primitieve manier hebben we de vakantie toch doorgezet maar dat werkt natuurlijk niet voor iedereen en altijd!! Uiteindelijk dien je reeds om te gaan met je beperkingen en dan zorgt dergelijk voorval voor extra beperkingen voor jou en je gezin.

Helaas blijken sommige reisorganisaties toch meer oog te hebben voor het prijskaartje en zien ze dit als het belangrijkste aandachtspunt. We vonden het dan ook een logische stap om achteraf met de foto’s en het boekingsformulier, waarop duidelijk ROLSTOELVRIENDELIJK stond vermeld, naar een advocaat te stappen. Wat er ook uit voort komt: dit soort geklungel moet stoppen!!!

- Tanja.

 

Bron: Nieuwsbrief 158 – oktober, november, december 2012

Share