Doorbraak in UZ Leuven

Onderzoek Doorbraak in UZ Leuven

Weergave van 0 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #1283
      ALS Liga
      Jan V. wrote:

      Hallo iedereen,

      Dit las ik net in Het Laatste Nieuws, oorspronkelijk afkomstig uit de krant De Morgen:

      Een ploeg wetenschappers van de universiteiten van Leuven en Montréal hebben een molecule gedetecteerd die de vorming van het zenuwstelsel in goede banen leidt. Dat is een grote stap voorwaarts in de strijd tegen progressieve zenuwziekten zoals parkinson en alzheimer, schrijft de krant De Morgen vandaag.

      Zowel het vaat- als het zenuwstelsel worden ontwikkeld voor de geboorte van een baby. Dat de groei van het vaatstelsel in goede banen wordt geleid door bepaalde moleculen, was al bekend. Het deed wetenschappers vermoeden dat dit ook het geval was voor het zenuwstelsel. Wetenschappers van Leuven en Montréal hebben dat nu ook aangetoond, aldus De Morgen.

      “Een van de belangrijkste moleculen in het vaatstelsel is de Vascular Endothelial Growth Factor (VEGF). Wij hebben ontdekt dat die molecule ook bepaalde zenuwen aantrekt”, zegt Peter Carmeliet, directeur van het Vesalius Research Center (KU Leuven) in de krant. Hij wijst erop dat bij beschadiging van de zenuwen, VEGF zou kunnen gebruikt worden om de groei te stimuleren.

      Het onderzoek zet de deur open voor het herstel van zenuwziekten, zoals parkinson, alzheimer of amyotrofe laterale sclerose (ALS). De resultaten van de studie werden gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Neuron. (belga/adha)

      11/06/11 07u42

      De reacties van sommige lezers van dit artikel wil ik hier ook even plaatsen:

      5000 muizen en 50 oerang oetangs verder mogen wij dat dan in pilvorm verwachten. Ergens hoopgevend…

      knap gedaan ! verstand zit er wel in ons landje! . stamcel onderzoek is ook goed op weg voor die ziektes?

      dat is knap natuurlijk…maar..wanneer komt het effectief op de markt?…ge leest dat regelmatig,doorbraak op dit of dat ..maar telkens zegt men erbij dat het nog jaren zal duren voor het echt bruikbaar is…in dit geval weliswaar niet maar ook niet wanneer wel…

      Groetjes, Jan

      Cant George wrote:

      27-10-2004 – Grote stap voorwaarts voor Belgische onderzoeker en VEGF
      26-09-2004 – Stamceltherapie
      18-06-2004 – Gentherapie met groeifactor lijkt veelbelovende therapie
      07-02-2004 – Belangrijk teken van ALS ontdekt in cellen
      En nu weer : Een ploeg wetenschappers van de universiteiten van Leuven en Montréal hebben een molecule gedetecteerd die de vorming van het zenuwstelsel in goede banen leidt.
      Maar onderstaan bericht ging eraan vooraf
      07-06-2011
      Stamcelstudie kan helpen bij het onderzoek van motorneuron ziekte.
      Sience Centric
      Wetenschappers ontdekten een nieuwe piste om menselijke motorneuron cellen te ontwikkelen in verband met de vooruitgang in het onderzoek van motorneuron ziekte.

      En steeds weer de afsluiter : maar wel weer ettelijke jaren wachten op een medicijn.
      Als men dan leest wat men in 2004 al schreef dan zijn ettelijke jaren heel lange periode.
      Mensen die nu de ziekte hebben horen liever geen berichten die hun geen hoop geven.
      En mensen die eventueel over enkele jaren zouden ziek worden hebben er zeker nu geen boodschap aan.
      Ik steun uiteraard het feit dat men onderzoek doet.
      En heb veel vertrouwen in de onderzoekers.
      De financieringen zou niet mogen afhangen van hun tussentijdse rapporten.
      En verschillende sporen volgen mag niet gezien worden als een concurrentie tussen de verschillende onderzoekcentra.
      Zoek dus naarstig verder naar medicijnen en laat ons weten wanneer U er gevonden hebt die werkzaam zijn.
      Als is het dan maar over ettelijke jaren.

      Elise wrote:
      Ik wil hier niemand de hoop ontnemen maar ik denk echt niet dat ze de eerste 30 jaar een echt medicijn voor ALS gaan hebben. Er is trouwens voor geen enkele ziekte (kankers etc) een echt medicijn gevonden. Wel verbetering in therapieën maar geen medicijn.
      Daar bovenop denk ik dat men hier in België op vlak van geneeskunde enorm ver achter staat. Men kan de ziekte hier nog maar amper herkennen, juiste diagnoses geven etc.
      Sorry maar ik heb geen vertrouwen in onze wetenschappers en de Belgische geneeskunde
      kris wrote:
      Dit is toch wel interessant, let vooral op de datums :
      http://www.kuleuven.be/onderzoek/onderzoeksdatabank/project/3M05/3M050198.htm.
      http://www.kuleuven.be/onderzoek/onderzoeksdatabank/project/3M10/3M100016.htm.
      De volledige werken kan je vinden in universiteitsbib.
      Andre Van Gele wrote:

      Beste Elise,

      Het heeft ook geen zin om negatief en pesimistisch te zijn tenoverstaan van onze wetenschappers. Te weten dat Belgie heel hoog staat op de ladder van geneeskunde na zwitserland en de VS. Op deze site kan je onder tv-reportagen de uitzending alles voor de wetenschap met P Carmeliet herbekijken. Een aanrader.
      Ik heb mij vrouwke verloren aan deze rotte ziekte einde jaren negentig en het verschii van toen en nu is groot. Ik merk echt wel vooruitgang in het omgaan ALS en communiceren errond want dat was toen helemaal niets. Ik zou zeggen laat ze publiceren en in de media verschijnen want waar rook is vuur en de politici moeten dat voelen. Er moet meer geld komen voor onderzoek zoals onze voorzitter het ook aanhaald, er is nooit genoeg. Er komt een doorbraak maar misschien niet voor de PALS van nu.
      U zegt dat ze in Belgie de ziekte nog niet kunnen herkennen. Ook daar zijn we bij de besten want wat je allemaal leest op wereldwijde fora en ziet in filmpje op YOUTUBE dan doen we het behoorlijk. Alles kan beter dat wel.

      AvG

      gerry wrote:
      Kris, de linken werken niet.
Weergave van 0 geneste reacties
  • U moet aangemeld zijn om te kunnen reageren.