Stamcelonderzoek

Stamcel Stamcelonderzoek

Weergave van 0 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #1297
      ALS Liga
      George Cant wrote:

      Te lezen in de Standaard van 16/12/2010

      Wat denken de professoren hiervan?
      Zie neuronen ;

      BRUSSEL – Japanse onderzoekers hebben een aap die van nek tot tenen was verlamd, weer op de been geholpen door stamcellen te injecteren.
      Ze hadden het trucje al eens vertoond met muizen, de onderzoekers van de Keio-universiteit in Tokio. Maar nooit eerder had iemand een primaat van verlamming kunnen genezen door hem met stamcellen te injecteren. Dat is de Japanners nu ook gelukt. Volgens onderzoeksleider Hideyuki Okano zou de techniek op termijn ook verlamde mensen met ruggenmergletsels weer op de been moeten kunnen helpen.

      Okano’s onderzoeksteam begon met een marmosetaapje te verlammen door zijn ruggenmerg te beschadigen. Die wandaad probeerden ze negen dagen later ongedaan te maken, door zogeheten iPS-cellen op de plek van het gekwetste ruggenmerg in te spuiten. De ingespoten cellen, voluit geïnduceerde pluripotente stamcellen, waren in het lab geprepareerd uit eigen huidcellen van de aap. Daaraan waren vier genen toegevoegd om ze volgens een beproefd recept om te zetten in zenuw-voorlopercellen. Die groeiden in het ruggenmerg van de aap uit tot volwassen neuronen die het contact herstelden tussen de zenuwcellen boven en onder de kwetsuur, meldden de onderzoekers aan AFP.

      Binnen de drie weken begon het aapje weer te bewegen, na zes weken kon het opnieuw lopen. ‘Hij sprong net zo in het rond als voorheen’, zegt Okano. ‘De grijpkracht in zijn voorvoeten herstelde zich tot 80procent van wat ze was.’

      Na drie maanden vertoonde het aapje geen spoor van kanker -een mogelijk neveneffect van een behandeling met stamcellen.

      Volgens Okano vormt het onderzoek een doorbraak in de zoektocht naar een behandeling van ruggenmergkwetsuren bij mensen. Van recente ruggenmergkwetsuren dan toch, want als de schade aan het ruggenmerg te lang geleden is en er littekenweefsel is gevormd,

      Ton wrote:

      Dat zou schitterend nieuws kunnen zijn ware het niet dat de onderzoekers zelf de mechanische en nog niet verder ontwikkelde schade hadden aangebracht zodat ze meteen wisten op welke plaats de geleden schade lag. ALS is naar waarschijnlijkheid een veel meer complexe aandoening dan slechts een beschadiging waardoor een adequate oplossing iets verder zal liggen.

      Maar dit bericht is in ieder geval wel schitterend nieuws dat mogelijkheden biedt voor een eventuele doorbraak tot eindelijk eens een mogelijke geneeswijze van ALS.

      Jan V. wrote:

      Goed nieuws George en fijn dat je de moeite hebt gedaan om het hier even te posten.
      Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze hier in Belgie mbt. onderzoek met stamcellen hopeloos achterlopen.

      Groetjes, Jan

      Danny ALS Liga wrote:

      In onderstaande link vind je het artikel dat prof. Catherine Verfaillie in 2006 aan de redactie van de ALS-nieuwsbrief gaf. Dit artikel is misschien al vergeten maar nog zeer waardevol als je ziet dat men vandaag nog niet veel verder staat met stamcelonderzoek bij ALS. We moeten erin geloven en er voor gaan maar ook weer geen valse hoop wekken want daar is niemand mee gebaat. We moeten er ook niet blindelings in geloven en zo de deur open zetten voor illegale therapieën.

      http://www.alsliga.be/uploads/media/Nieuwsbrief_132.pdf

      Zoek eens verder via de ALS website op stamceltherapie of Catherine Verfaillie. Je vindt interessante lectuur.
      Meerdere onderzoekers zijn nog niet echt overtuigd dat stamceltherapie de oplossing zal zijn. ALS is geen ziekte van plaatselijke oorzaak in het lichaam. Het is een complexe aandoening die zich over een groter gedeelte in het lichaam afspeelt en door de langzame groei van een stamcel en de agressiviteit van de ziekte is het nog compleet koffiedik kijken.
      We hopen allen dat snel een therapie of een cure zal gevonden worden.

      MVG Danny

      verplaatste berichten rond stamcellen wrote:

      Eerste patient behandeld met stamcellen in de V.S.
      Reactie van Jan V. op 12-10-2010 11:18:01
      ma 11/10/2010 – 21:31
      In Atlanta, in de Verenigde Staten, is voor het eerst een patiënt behandeld met stamcellen uit menselijke embryo’s. Stamceltherapie zou op termijn een doorbraak in de geneeskunde kunnen betekenen.

      De behandeling is de eerste in een reeks van tien. Het gaat om een eerste testfase waarin vooral gekeken wordt of stamceltherapie in de praktijk veilig is en of de patiënten die goed kunnen verdragen.

      In die fase worden patiënten behandeld die maximaal twee weken daarvoor een beschadiging van een orgaan hebben opgelopen. In dit geval gaat het om een man met beschadigde ruggenwervels.

      Embryonale stamcellen kunnen zich ontwikkelen tot om het even welke andere menselijke cel. Dat biedt het voordeel dat ze beschadigde cellen in organen kunnen vervangen en op die manier sommige functies opnieuw op gang kunnen brengen.

      Het stamcelonderzoek is niet onomstreden. Vooral uit religieuze hoek is er kritiek op het gebruik van cellen van menselijke embryo’s. Daarom was onderzoek van menselijke embryo’s onder voormalig president George W. Bush erg beperkt in de VS, maar de huidige president Barack Obama heeft dat opnieuw meer armslag gegeven.

      in België is professor Catherine Verfaillie van het Stem Cell Institute van de KULeuven toonaangevend in stamcelonderzoek

      Reactie van Jan V. op 12-10-2010 11:24:31
      Hallo iedereen,

      Bovenstaande artikel haalde ik bij http://www.deredactie.be
      Ik maak mij wel de bedenking (verontschuldig mij voor de uitdrukking) waar ze hier in Belgie met hun trials met patienten blijven?
      Mijn hoop ligt nog altijd in de V.S.!!!!!

      Groetjes,
      Jan

      Reactie van Filip op 12-10-2010 14:02:37
      Dag Jan,

      Leuk nog eens iets van je te horen, ik ben blij dat je nog steeds de moed vindt! Super!

      Ik ben er ook van overtuigd dat stamceltherapie een oplossing gaat kunnen bieden, laat ons hopen op positieve resultaten en dat het onderzoek daar goed vordert.

      Ikzelf moet zaterdag opnieuw naar gent, dus het zullen deze week nog een paar slapeloze nachten worden.

      All the best,

      Filip

      Reactie van Jan V. op 14-10-2010 19:26:56
      Dag filip,

      Inderdaad, de ziekte heeft me dan wel veel afgenomen, behalve mijn hoop, zoveel is wel zeker.

      Laat ons alvast weten hoe het in Gent aanstaande zaterdag is verlopen.

      Veel sterkte, Jan

      Reactie van Filip op 16-10-2010 18:22:22
      Dag Jan,

      Zoals belofd hier de feedback ;

      Ik heb geen nieuws, de prof vind dat ik er te gezond uitzie om aan één of andere aandoening te lijden. Opnieuw bloed geprikt en dit gaat nu getest worden. Blijkbaar zou de uitslag pas binnen 5 maanden bekend zijn? Waarop zou dat dan getest worden? Binnen 5 maanden gaat hij ook opnieuw een EMG doen. Nog veel sterkte Jan en als je je ooit ergens plezier mee kan doen of als je graag eens bezoek hebt geef je maar een seintje.

      Greetz m8!

      Reactie van Jan V. op 21-10-2010 11:05:50
      Dag Filip,

      Dat je zolang op de uitslag moet wachten is een teken dat je u niet teveel zorgen hoeft te maken. waarom ze juist dat bloed prikken, geen idee?
      Hoe zeggen ze dat ook alweer……………….geen nieuws is goed nieuws.
      Doe elke dag je ding, maak er het beste van samen met je vrouw en twee kinderen en leef je leven.
      Carpe diem om het a la BDW te zeggen…………….pluk de dag.

      Nog bedankt voor je voorstel, we zullen wel contact houden via mail.

      Groetjes, Jan

      Reactie van Filip op 21-10-2010 13:56:25
      Thanks Jan, ik ben in gedachten bij jou!

      Take care makker.

      Elli wrote:
      Gerry,
      Dankjewel voor de URL, staat vol interessante links !
      Jan V. wrote:

      Hallo,

      Gisteren kwam dit op het nieuws van CNN.
      Neuralstem, een beursgenoteerd bedrjf, voert de eerste en door het FDA goedgekeurde stamceltransplantatie uit bij patienten.
      Dit is pas goed nieuws en vooral omdat het op een legale manier gebeurt. Vroeger heb ik over hen gelezen dat ze de therapie denken aan te bieden voor patienten binnen de 3 jaar. Afwachten maar wat het gaat worden.

      Deze link kan je intikken via Google:

      http://www.prnewswire.com/news-releases/neuralstems-als-stem-cell-treatment-featured-on-cnn-92494979.html

      Als je daarna gaat zoeken krijg je één topic, deze aanklikken en dan kan je alles lezen.
      In de tekst staat ook een link en als je deze aanklikt kan je het filmpje van CNN bekijken.

      Groetjes,
      Jan

      Ton wrote:

      Hallo Jan,
      Wereldwijd wordt inmiddels in allerlei ziekenhuizen en centra’s proefondervindelijk stamceltherapie uitgevoerd. Het is momenteel een hot item waar veel geld mee te verdienen is en waar mensen hun laatste gok nogal eens op durven wagen. Helaas is er tot op heden echter nog steeds geen enkele aanwijzing dat stamceltherapie enige vorm van herstel teweeg brengt bij ALS maar het is natuurlijk wel fijn dat op deze manier meer ervaringsonderzoek gedaan wordt.
      Wie weet komt er ooit een mooi resultaat uit.
      Ik hoop het nog mee te maken.

      Groet, Ton

      Jan V. wrote:

      Dag Ton,

      Dit bericht heb ik vroeger reeds geplaatst, de link is trouwens van 30 april, welk jaar precies, dat weet ik niet meer?

      Waarschijnlijk hebben medewerkers van de liga orde op zaken gesteld door het verplaatsen van reacties bij de betrokken onderwerpen. Zo lijkt het net of ik de reactie vandaag schreef, wat zeker niet zo is.

      Net als jij en anderen hoop ik ook dat wij het nog mogen meemaken.

      Groetjes, Jan

      Mark wrote:

      Rabbi met ALS loopt en praat weer Na Niewe behandeling

      3 juli 2012

      Door NoCamels Team . In januari berichtten wij over een Israëlisch biotechnologie bedrijf, Brainstorm, die succesvolle resultaten in de klinische studie voor een behandeling tegen ALS (Amyotrofische Lateraal Sclerose) aangekondigd – een fatale neurodegeneratieve ziekte ook bekend als de ziekte van Lou Gehrig.

      Minder dan zes maanden later, Israëlische Kanaal Twee publiek gisteravond werden verplaatst naar een noodlijdende rabbijn, die waren gediagnosticeerd met ALS, in staat om te lopen en praat weer na behandeling met zie Brainstorm ‘s’ NurOwn. ‘

      Patiënten worden getransplanteerd met stamcellen uit eigen beenmerg en vervolgens behandeld met de NurOwn stamcellen technologie.

      Verbluffende resultaten

      Rabbi Refael Shmulevitz werd gediagnosticeerd met ALS vier maanden geleden en gezien twee tot vier jaar te leven. Hij verloor het vermogen om helder te praten en was beperkt tot een rolstoel.

      “Binnen een paar weken na de injectie met NurOwn cellen, de patiënt dramatische verbetering in een toonde diverse functies waaronder ademhaling, spraak, wandelen, gespierde kracht en algemeen welzijn “, zegt professor D. Karussis van de afdeling neurologie in het Hadassah Medical Center in Jeruzalem, en hoofdonderzoeker van Brainstorm huidige fase I / II klinische studie.

      “Hoewel we niet kunnen trekken wetenschappelijke conclusies op basis van de uitkomst van een individuele patiënt, deze resultaten zijn erg bemoedigend,” voegde hij eraan toe.

      “We zijn ontroerd door de opmerkelijke resultaten die zijn waargenomen na behandeling met NurOwn”, zegt professor Avi Israëlische, BrainStorm de voorzitter van de raad. “We hebben goede hoop dat we zullen doorgaan met dit soort van verbetering in alle patiënten die deelnamen aan onze huidige en zie de toekomst klinische studies. ”

      In januari 2012 rapporteerde het bedrijf een eerste gegevens over de veiligheid van de eerste vier patiënten in BrainStorm’s ALS Fase I / II menselijke klinische proef, wat aangeeft dat behandeling met NurOwn leverde geen significante bijwerkingen en toonde enkele gunstige klinische effecten. Na het doornemen van deze gegevens over de veiligheid, de Hadassah Medical Center ethische commissie goedkeuring verleend voor de proef door te gaan. Tussentijdse resultaten voor de eerste 12 patiënten worden verwacht in juli 2012.

      Uitbreiding naar de Verenigde Staten

      BrainStorm verwacht haar ALS klinische ontwikkeling uit te breiden in de Verenigde Staten . Als weesgeneesmiddel voor de NurOwn is verleend door de US Food and Drug Administration. Daarnaast heeft het bedrijf opgenomen in een memorandum van overeenstemming met de Universiteit van Massachusetts Medical School en het Massachusetts General Hospital om ALS de menselijke klinische studies te starten bij deze instellingen.

      Dr Adrian Harel, de waarnemende CEO en directeur van R & D bij BrainStorm, vertelde NoCamels dat in de toekomst “het hopelijk mogelijk zal zijn om de ziekte van Parkinson en Huntington en andere zenuwziekten.”

      Mark wrote:

      Brainstorm (OTC BCLI) A P1 / 2 ALS Veiligheid proef
      03 juli 2012

      Het doel van de P1 / 2 proces te waarborgen veiligheid en de tolerantie, zijn de eerste data werkzaamheid getoond met NurOwn (TM) technologie.

      De NurOwn (TM) technologie herprogrammering beenmerg van mesenchymale stamcellen in neuron-ondersteunende cellen. De axon terminals (zenuwcellen eindigt) zal nemen neurotrofe factoren afgescheiden door de getransplanteerde cellen in de spieren of het ruggenmerg en transporteren ze terug in cellichamen in het ruggenmerg. Hiermee wordt voorkomen dat verdere degeneratie van de neuronale cellen. De P1 wordt uitgevoerd aan de prestigieuze Hadassah Medical Center in Jeruzalem. Een P2 / 3 ALS proef aanvraag zal worden ingediend bij de FDA in de VS in de Q3-4/12. BCLI kreeg onlangs door de FDA weesgeneesmiddel voor zijn NurOwn (TM) celtherapie voor ALS in de VS. De proef wordt uitgevoerd aan het Massachusetts General Hospital (MGH) en zal naar verwachting eind 2012 beginnen.

      The Bottom Line : BCLI is bezig met een … veiligheidsstudie , zoals het begin van de klinische follow-up van de patiënten behandeld met de stamcellen toonde aanwijzingen voor gunstige klinische effecten, zoals een verbetering van de ademhaling en slikken het vermogen als in spierkracht.

      Ongeveer 5.600 mensen in de VS de diagnose ALS per jaar. Amyotrofische lateraal sclerose (ALS) is een progressieve neurodegeneratieve ziekte die de zenuwcellen beïnvloedt in de hersenen en het ruggenmerg. De motor neuronen te bereiken van de hersenen naar het ruggenmerg en van het ruggenmerg naar de spieren door het hele lichaam. De progressieve degeneratie van de motorische neuronen in ALS leidt uiteindelijk tot hun dood. De levensverwachting is 2-5 jaar vanaf het moment van de diagnose. Wanneer de motor neuronen sterven, wordt het vermogen van de hersenen te initiëren en te controleren spierbewegingen verloren. De meeste ALS patiënten vervallen door verstikking, terwijl het lijden geen cognitieve afschrijvingen.

      Diego wrote:

      Meer over Brainstorm:

      Video van Rabbi met ALS die dankzij de ingreep terug kan lopen, spreken en normaal ademen:

      Video van de CEO van Brainstorm:

      De therapie komt er op neer dat stamcellen geinjecteerd worden in de regio waar de motorneuronen zich bevinden. De stamcellen zijn eigenlijk op voorhand gedifferentieerd tot fabrieken die neurotrophische factoren vrijmaken waardoor dat beschadigde neuronen herstellen en het brein ook nog eens nieuwe neuronen kan aanmaken. Voor zover ik weet, zijn de 6 eerste patienten er dierdoor vooruit gegaan en lijkt het of het verval gestopt is.

Weergave van 0 geneste reacties
  • U moet aangemeld zijn om te kunnen reageren.