Val op hoofd??

Diverse oproepen Val op hoofd??

Weergave van 0 geneste reacties
  • Auteur
    Berichten
    • #1307
      ALS Liga
      Richard Cohen wrote:

      Beste iedereen,

      Wat ik de laatste tijd wel veelal gehoord heb van A L S patiënten op antwoorden van mijn vraag of zij allen ook een val gemaakt hebben zoals mijn moeder, kan merendeel bevestigen dat zij ook een val op hun hoofd gemaakt hebben, destijds plm 1 jaar voor diagnose A L S, heeft mijn moeder in haar voormalige woning achter het huis een val gemaakt op haar achterhoofd. De patiënten die ik afgelopen tijd gesproken heb hebben veelal ook een dergelijke situatie meegemaakt. Graag zou ik deze situatie uiteen willen zetten op dit forum en uw bevindingen hierop, wellicht komt het u ook bekend voor. Het verhaal van cholesterolverlagende middelen is bij mijn moeder niet van toepassing geweest, zij heeft in het verleden nooit dergelijke middelen hoeven slikken. De bron is nog steeds niet gevonden, laten we hopen dat er op korte termijn hierover meer bekend gaat worden.

      Ik heb het bovengenoemde al reeds vermeld onder het kopje Experiment met magnesium en vitamines en er zijn ook al meerdere reacties op geplaatst, doch ik vond het belangrijker om over bovengenoemde situatie toch een nieuw item te maken.

      Met vriendelijke groet,

      Richard Cohen

      Kristel wrote:

      Beste mensen,

      Wat hebben we weer een drukke week achter de rug. Wij zijn donderdag naar de neuroloog geweest met mama. Hij vertelde zonder veel blikken of blozen ons de naakte waarheid.A.L.S waarbij de vier ledematen al aangetast zijn. Alle andere testen zijn positief,maar daar zijn we niet veel mee. Wat ik wel ondervonden heb dat is dat alles in een stroomversnelling gekomen is na de ruggemergprik. Deze ingreep, met dagenlang hoofdpijn tot gevolg,heeft mama geen goed gedaan en sindsdien is ze buitenshuis afhankelijk van de rolstoel. We zijn nu volop bezig met Rilutek en de nodige vitaminnen en we blijven hopen op een positieve wending in dit hele proces. Mama gaat wekelijks naar een osteopaat en acupuncturist. De behandelingen doen haar goed maar veranderen niets aan maar krachtsverlies. aaanstaande woensdag hebben we een afspraak in Denderleeuw met Dr. Kerstens die naar de methode van Voll kan nakijken of je al dan niet reageert op mineralen en vitaminen die je inneemt.
      Zolang mama zin heeft om al deze dingen te doen..gaan we er gewoon voor. Ik heb ook een afspraak met Prof.Robberecht in Leuven op 02/12.
      het moeilijkste voor mij is nog dat ik niet weet hoeveel tijd we nog samen hebben. Mijn huisdokter heeft me aangeraden van niet meer in maanden of jaren te denken maar in dagen en voor de rest te genieten.

      Groeten,

      Kristel

      nicole wrote:
      Beste mensen, ik heb ook op mijn hoofd gevallen destijds voor één jaar voor de diagnose gesteld was Groetjes Nicole
      Frank Devos wrote:

      Hallo,

      Zoals reeds gemeld: val op hoofd september 1998.
      Stemproblemen en vermoeidheid vanaf december 1998. Spieratrofie en krachtsvermindering januari 2002. Diagnose ALS oktober 2003.

      Genegen,

      Frank Devos.

      Jan V. wrote:

      Hoi Richard en allen,

      In 1998 zwaar op mijn achterhoofd gevallen.
      Begin 2002 eerste problemen met stem.
      Begin 2003 diagnose PLS gekregen wat heden nog zo is.

      groetjes, jan

      Richard Cohen wrote:

      Beste iedereen,

      Researchers Link Lou Gehrig’s Disease to Head Trauma, zijn de artikelen die ik de afgelopen dagen via de mail heb toegezonden gekregen.

      Doorbraak op het ontstaan van deze vreselijke ziekte, wellicht.

      Met vriendelijke groet,

      Richard Cohen

      carine cattellion wrote:
      Bij mijn weten heeft mijn vader geen val op zijn hoofd gemaakt…
      Hij nam al wel ruim 12 jaar medicatie voor prostaatkanker, is vorig jaar maart nog bestraald geweest thv zijn prostaat…sinds december 2009 chloesterol verlagende medicatie en bloedverdunners tgv een infarct…
      In februari 2010rugoperatie tgv spinaal stenose…
      Al wel langer problemen met verslikken…diagnose pas in maart 2010 gesteld…
      Gerda wrote:
      Hallo, mijn man heeft niet echt een val gehad, maar is wel met zijn hoofd tegen een wagen gereden. Hij had een zware hersenschudding. Toen had hij de diagnose ALS nog niet, hoewel hij veel krampen en fasciculaties had.
      Groetjes
      Gerda
      Lisette wrote:
      Hallo iedereen,mijn broer heeft ook een zware val op zijn hoofd gemaakt enkele jaren geleden.
      Groetjes,
      Lisette
      Alspete wrote:
      Ook ik kreeg ALS na een frontale botsing met mijn fiets.
      zie ook:http://www.boston.com/news/health/blog/2010/08/concussions_may.html
      Herma wrote:
      Mijn echtgenoot heeft sinds december 2009 de diagnose ALS en FTD gekregen, en gaat inmiddels heel hard achteruit – ook bij hem zijn de (ALS) klachten begonnen na een val op zijn achterhoofd (uitgegleden over ijs tijdens wintersportvakantie!!) – volgens de artsen is dit overigens ’toevallig’!!
      Filip wrote:

      Goedemorgen allemaal,

      Ik heb tot op heden geen diagnose, maar mijn klachten zijn ook allemaal begonnen na een frontale aanrijding met…jawel een enorme klap op mijn hoofd tengevolge de slag tegen mijn stuur.

      Danny wrote:
      Sorry hoor,maar er zijn hier enkele reactie’s die totaal niets met A.L.S. te maken hebben?
      Wie beweerdt er nu dat het door een val op je hoofd je A.L.S. krijgt?
      Enwel,dan heeft iedereen A.L.S. !!!!!
      Rudi wrote:

      Hallo Danny,

      Ik geloof ook niet dat je van een klap op je kop ALS krijgt. Maar een foute diagnose is wel mogelijk.

      mvgr
      Rudi

      Lou Gehrig geen ALS – 24 augustus 2010
      De Amerikaanse honkballer Lou Gehrig stierf mogelijk niet aan de spierziekte ALS, maar aan een ziekte die het gevolg was van herhaalde klappen op zijn hoofd. ALS is misschien ten onrechte vernoemd naar de legendarische sporter. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers in het Journal of Neuropathology and Experimental Neurology. Zij onderzochten twaalf overleden topsporters, van wie er drie op latere leeftijd ALS kregen. In hun hersenen en ruggemerg vonden de artsen sporen van eiwitten die duiden op chronische traumatische encephalopathie, een degeneratieve hersenaandoening die wordt veroorzaakt door hersentrauma’s. Hoewel de wetenschappers het lichaam van Lou Gehrig niet hebben onderzocht, suggereren ze dat er bij hem een verkeerde diagnose is gesteld.

      Bron: Volkskrant, 21 augustus 2010

      Ton wrote:

      Bij Amyotrofische Lateraal Sclerose is het mogelijk dat hoofdletsel in combinatie met spanningen de ziekte zou kunnen aangetriggeren.
      Hier staan wat interessante laatste bevindingen:

      http://www.mndresearch.asn.au/International_news.htm

      Gerry wrote:

      Het hele verhaal kwam tijdens de zomer onder een vrij bizarre vorm in de New York Times terecht, waarbij de nadruk veeleer lag op het verschil tussen de bevindingen van McKee en begrippen rond ALS, dan op gelijkenissen(1). Meteen moet worden gezegd dat discussies rond ALS in de Verenigde Staten vaak heel wat aandacht krijgen, omdat Amerikanen deze aandoening in verband brengen met Lou Gehrig, een legendarische baseballer die glorieerde tijdens de jaren dertig van de vorige eeuw. In 1939 beëindigde hij zijn loopbaan nadat artsen ALS hadden vastgesteld. Hij overleed twee jaar later. In de Verenigde Staten, meer dan bij ons, staat ALS bekend als de ziekte van Lou Gehrig.

      De New York Times concludeerde uit de gegevens van McKee en collega’s: “Lou Gehrig might not have had Lou Gehrig’s disease.” Vreemd genoeg gooiden de onderzoekers zelf tijdens een interview olie op het vuur, met uitspraken zoals: “People are being misdiagnosed clinically while they’re alive as having A.L.S., when in fact they have a different motor-neuron disease.” Het artikel veroorzaakte een gigantische verwarring bij ALS-patiënten. Sommigen gingen de hoop koesteren dat ze een verkeerde diagnose hadden meegekregen. Anderen vraten zich op bij het idee dat hun ziekte was ontstaan door een voorkombaar, dom trauma.

      Het duurde even voor de wetenschappelijke wereld er woorden voor vond, maar vorige week doken er toch hier en daar reacties op(2),(3). Commentatoren benadrukten terecht dat we momenteel voor de klinische praktijk weinig hebben aan gegevens die bij slechts drie patiënten nog te bevestigen anatomopathologische kenmerken in het licht stellen. Bevindingen zoals die van Ann McKee en haar team kunnen gegeerde inzichten opleveren in het ontstaan van neurodegeneratieve aandoeningen, maar voorlopig bestaan er hierover heel wat onzekerheden. Zelfs als men kan aantonen dat hoofdtrauma een motorneuronziekte met een specifiek histopathologisch beeld veroorzaakt, dan betekent dat nog altijd niet dat bij een willekeurige patiënt met ALS en een voorgeschiedenis van hoofdtrauma, het ene noodzakelijk met het andere verband houdt. Bovendien brengen deze gegevens ons voorlopig geen stap dichter bij een behandeling. Het is dan ook uitkijken onder welke vorm men dit soort informatie tot bij het brede publiek brengt.

      Bron: De Huisarts

Weergave van 0 geneste reacties
  • U moet aangemeld zijn om te kunnen reageren.