Doorheen het proces zal je veel dossiers, afspraken, verslagen, aanvragen, voorschriften, … tegenkomen.
Tegenwoordig kan je via het internet en apps zoals mynexuzhealth en my handicap veel gegevens en dossiers online bekijken. De meeste ziekenhuizen gebruiken een app-toepassing waarin je alle medische informatie (verslagen, onderzoeken, …) en informatie vanuit het ziekenhuis (afspraken, facturen, …) terugvindt. Als je moeite hebt met al deze digitale tools, twijfel dan zeker niet om telkens een papieren variant van het verslag te vragen als je ergens een afspraak hebt, en laat alle info per post naar je thuisadres opsturen.
Het kan echter handig zijn om op je PC een overzicht te maken waar je welke documenten bewaart, en/of deze documenten opslaat op je PC. Of je werkt met een papieren map, waarin je de uitgeprinte documenten bewaart.
Hier enkele zaken die handig zijn om ergens bij de hand te houden zodat je ze snel kan vinden indien nodig:
- Contactgegevens van artsen, therapeuten, zorgverleners, raadgevers,…
- Een agenda met daarin alle afspraken
Wat neem ik altijd mee als ik het huis verlaat?
Hieronder enkele zaken die nuttig kunnen zijn voor anderen in een noodsituatie. Deze informatie verzamelen op een kaartje dat je altijd bij je hebt, kan dus een grote impact hebben op hoe goed er gereageerd kan worden tijdens een noodsituatie.
- Je naam
- Telefoonnummer van een contactpersoon die altijd bereikbaar is
- Je diagnose en andere belangrijke informatie
- Je bloedgroep
- Je medicatie-overzicht
- Contactgegevens van je huisarts en van je neuroloog of NMRC
- Overige informatie die nuttig is voor hulpverleners