Heftige ALS-campagne 2011
31-07-2012
Heftige ALS-campagne moet veel geld opleveren
AMSTERDAM - ALS Nederland verwacht dat de heftige mediacampagne die zij is gestart veel geld gaat opleveren voor onderzoek naar de dodelijke zenuw- en spierziekte ALS. Meer dan de 1,8 miljoen euro in 2010. Jaarlijks overlijden in Nederland zo'n 500 mensen aan ALS (Amyotrofische Laterale Sclerose). Negen patiënten hebben meegewerkt aan tv-spotjes en reclameposters om aandacht te vragen voor hun ziekte.
Die worden echter pas na hun overlijden ingezet voor de campagne. Met twee overledenen is nu afgetrapt.
Onderzoek
Er is nauwelijks gesubsidieerd onderzoek naar ALS en dus veel privaat geld nodig voor onderzoek. In drie academische ziekenhuizen in Nederland worden ALS-patiënten onderzocht. Het onderzoek wordt afgestemd en gedeeld met het buitenland om zo snel mogelijk resultaat te boeken.
ALS geldt al jaren als een ongeneeslijke ziekte. De progressie gaat stapsgewijs, maar onderzoekers komen steeds dichter bij de oorzaak. Voorzichtig wordt de verwachting op een positief resultaat uitgesproken.
Bron: Brabants Dagblad
Lees meer over ALS op vechtentegenals.nl
Voor de video van Conny Deenik klik hier
Voor de video van Theodoor Doyer klik hier
Voor de uitzending van de wereld draait door klik hier
Voor de uitzending van RTL nieuws klik hier
Hardere strijd onder goede doelen - Het financiële dagblad.pdf
De doden spreken - Wijzer Wolters.pdf
Haar vader werd vrijdag begraven maandag belde ze over de tv-spot - Caritas en co.pdf