ALS Liga België blikt tevreden terug op succesvol jubileumjaar

← ga terug naar Persberichten

18-01-2016

De ALS Liga werd 20 jaar in 2015 en dat ging niet onopgemerkt voorbij. Dankzij de talrijke giften sloot de liga 2015 af met € 1.198.000 in het onderzoekfonds A Cure for ALS, zette 2 internationale projecten op poten, lanceerde 23 lobby-initiatieven, verrichte 1.064 interventies voor patiënten en kreeg de steun van 75 externe acties en evenementen. 2016 wordt hoopvol ingezet.

2015 begon sterk voor de ALS Liga: na de hype van de Ice Bucket Challenge, die ze in augustus met haar ambassadeurs herlanceerde, werd een subsidie van €  1 miljoen toegekend door de Vlaamse Overheid aan het internationaal onderzoek Project MinE, gesteund door Herman Van Rompuy en Simon Mignolet. De ALS Liga kon dankzij de opbrengst van € 100.366 op haar gala-avond het financiële luik hiervan afronden. De gala-avond vond plaats op 20 juni, de dag voor Wereld ALS-dag, waarop de campagne Connection Lost gelanceerd werd. Een aangrijpende oproep van ALS-patiënten, die gevolgd werd door de online campagne Eye Click Donation, die onder andere de Bronzen Leeuw in Cannes won. In augustus sloot de liga een partnership met het transportbedrijf H.Essers, waarmee zij 14 hoogtechnologische rolstoelen volledig gratis naar haar collega-vereniging ALS/MND Association Taiwan heeft gestuurd.

De ALS Liga lanceerde in september een nieuwe huisstijl en logo en positioneerde zich daarbij resoluut als een nationale, tweetalige organisatie. Daarbij kwam ook een naamsverandering bij te pas: ALS Liga België – Ligue SLA Belgique. Daarmee benadrukt de liga dat zij instaat voor alle Belgische ALS-patiënten. Ten slotte pakt de ALS Liga ook uit met de ALS-tv en met de ALSSHOP die in december 2015 het licht zagen.

Het onderzoekfonds A Cure for ALS werd in 2015 in een nieuw kleedje gestopt: donateurs kunnen voortaan zelf kiezen aan welk onderzoeksproject hun gift wordt toegekend. Ook in 2016 zal de liga fondsen blijven werven. Bijkomend sinds december 2015 zijn SMS-donaties, die ingezet zullen worden in alle mediacampagnes. De campagne op Wereld ALS-dag belooft weer de ALS-problematiek in de schijnwerpers te zetten. Dat is dan ook een van de hoofddoelen van het nieuwe jaar: zich steeds sterker te positioneren in het Belgisch caritatief landschap, door de naamsbekendheid op te drijven en door partnerships af te sluiten die tot vruchtbare samenwerkingen leiden.

ALS of Amyotrofische Laterale Sclerose is een dodelijke zenuwspierziekte waarbij de motoneuronen afsterven. De spieren raken stuk voor stuk verlamd, totdat de patiënt niet meer kan bewegen, spreken, slikken en ademen. Je geraakt gevangen in je eigen lichaam zonder kans op vervroegde vrijlating. De geestelijke en zintuiglijke vermogens blijven nagenoeg intact. De levensverwachting bedraagt gemiddeld 33 maanden na de diagnose, zonder hoop op genezing.

De ALS Liga, een niet-gesubsidieerde vzw, tracht hun laatste levensjaren zo aangenaam mogelijk te maken, door hen en hun naasten bij te staan op psychosociaal en administratief vlak, hulpmiddelen ter mobiliteit en communicatie uit te lenen, voor hun rechten op te komen bij de overheid, het wetenschappelijk onderzoek te stimuleren en financieren via het fonds A Cure for ALS en hen zorg op maat te verstrekken via het fonds MaMuze.

 

Heather De Cleer, Marketing, Communication & Event Officer: persdienst@als.be
For more information: Evy Reviers, CEO, +32 (0) 495 44 67 82

Share