NMBS: geen grote liefde!

20-02-2009

Geen grote liefde!

De NMBS en personen met een handicap

Sinds november 2008 heeft de NMBS haar dienstverlening voor personen met een handicap aangepast. ‘Reizigers met een beperkte mobiliteit’ kunnen in 103 Belgische stations ‘aangepaste dienstverlening’ krijgen en dit van de eerste tot de laatste trein, 7 dagen per week. Ook in Brussel-Centraal! En dat is goed nieuws, want tot nu toe mochten rolstoelgebruikers daar tijdens de spitsuren niet op of van de trein stappen.

In één van de bijlagen van de nieuwe beheersovereenkomst (2008-2012) van de NMBS lezen we dat België 548 stations telt. Dat niet een in 1 station op 5 assistentie geboden wordt aan rolstoelgebruikers, is ronduit pover. Er wordt wel gezegd dat in sommige andere stations personen met een handicap – uitgezonderd rolstoelgebruikers – wel zouden kunnen geholpen worden bij het op- en afstappen van de trein: àls er personeel aanwezig is en àls dit personeel dan voor assistentie kan/mag ingezet worden. En altijd wordt gesteld: ‘in de mate van het mogelijke’. Dit biedt geen enkele zekerheid voor mensen met een handicap!

In de nieuwe beheersovereenkomst staat dat de NMBS verder inspanningen zal leveren om haar diensten beter toegankelijk te maken voor personen met een beperkte mobiliteit. Maar de plannen blijven vaag: ‘de NMBS zal erover waken dat de bestaande begeleiding in de 103 stations, door middel van een reservering via het Call Center, in stand wordt gehouden … De NMBS zal voor eind 2008 een concreet voorstel doen om in haar stations tot een uitbreiding en optimalisering van de aangeboden dienstverlening voor minder mobiele reizigers te komen … Ten laatste in de loop van 2009 zal de NMBS haar website aanpassen aan de noden van slechtzienden … De NMBS verbindt zich ertoe om bij de aankoop van nieuw rollend materiaal te zorgen voor specifieke uitrustingen voor personen met een beperkte mobiliteit, evenals voor slechtzienden en slechthorenden. Zij zal alles in het werk stellen om in de treinen slechtzienden en slechthorenden te informeren over de vertragingen, de wijzigingen van het aantal haltes of van de aansluitingen, en dit zowel via omgeroepen berichten al via realtime aanduiding op de informatieschermen van het hiermee uitgeruste materieel.’ Daarmee moeten wij het stellen … tot 2012!

Belofte maakt schuld!

Wie een beroep wil doen op assistentie van het treinpersoneel moet hiervoor 24 uur op voorhand een aanvraag doen. Dit kun je bij het Call Center (dagelijks van 7 tot 21 uur op tel.: 02/528 28 28) of met het online reserveringsformulier (Klik hier). Je geeft de datum van je reis door, het traject, het vertrek- en aankomstuur en de aard van de bijstand die je nodig hebt. 15 minuten voor vertrek, moet je in het station aanwezig zijn. Wanneer je online reserveert neemt de NMBS telefonisch contact met je op voor de nodige afspraken. Wij hebben er moeite mee dat mensen met een handicap hun reis 24 uur op voorhand moeten reserveren. Een onverwachte treinreis is niet mogelijk, of het nu om een ongeplande uitstap gaat of om een dringende verplaatsing

De NMBS slaagt er bovendien zelfs niet in om de assistentie volgens de gemaakte afspraken te organiseren. Dit leren wij uit de vele klachten die gemeld worden. In het station is de beloofde assistentie niet te vinden, ook al ben je ruim voor de afgesproken tijd aanwezig. Andere reizigers met een handicap worden wel op de trein geholpen, maar als ze willen afstappen is de gevraagde assistentie nergens te bespeuren. Gelukkig kunnen mensen dan vaak rekenen op behulpzame medepassagiers. Of de trein vertrekt zonder de passagier met een handicap omdat het verplaatsbaar hellend vlak niet tijdig wordt klaargezet.

En de prijs?

Mensen met een visuele handicap reizen gratis met de trein. Rolstoelgebruikers betalen de volle pot, maar zij mogen gratis een begeleider meenemen. De NMBS heeft blijkbaar nog altijd niet door dat heel wat rolstoelgebruikers zelfstandig op pad gaan. Zij betalen dan de volle pot voor een plaats in het ‘halletje’ van de trein. Tè smalle deuren verhinderen hen om tussen de andere reizigers plaats te nemen. Rolstoelgebruikers betalen ook de volle pot om niet eens op hun bestemming te geraken, want zij kunnen allen maar op- op afstappen in één van de 103 (min of meer) toegankelijke stations.

Een tandje bijsteken…

We begrijpen dat de NMBS niet in een paar jaar tijd àlle Belgische stations en àlle treinen perfect toegankelijk kan maken. Maar het tempo waarin men nu werkt aan een betere toegankelijkheid is echt te laag. Er wordt veel geld geïnvesteerd in de NMBS. Mogen wij dan niet verwachten dat haar dienstverlening àlle mensen te goede komt. Wij vragen dat de NMBS bij alle nieuwe initiatieven die genomen worden, bij alle aankopen,… uitgebreid de bruikbaarheid voor mensen met een handicap naagaat. De NMBS moet dit niet alleen doen, organisaties van personen met een handicap zullen graag meewerken. Bovendien kan de dienstverlening voor personen met een handicap ook zonder grote kosten al verbeterd worden: een vriendelijk onthaal aan de telefoon bij het reserveren, een goede doorstroming van de gemaakte afspraken, de reservatietijd zo kort moegelijk houden, de haltes en eventuele uur- en spoorwijzigingen afroepen en duidelijk tonen, het prijskaartje voor mensen die niet op een volledige NMBS-service kunnen rekenen aanpassen,… Overleg met mensen met een handicap levert zeker nog veel haalbare ideeën op!

 

Bron: Handiscoop 

Share