Hoe haalt u fiscaal voordeel uit giften aan het goede doel?
Als u geld doneert aan een erkend goed doel, kan dat u een belastingaftrek opleveren. Maar dan moet u wel aan de voorwaarden van de fiscus voldoen. Sinds 1 januari is een nieuwe regel van kracht: schenkers moeten voortaan hun rijksregisternummer opgeven om een fiscaal attest te bekomen.
Het basisprincipe van het belastingvoordeel op financiële giften aan het goede doel is eenvoudig. Als u een gift doet van minstens 40 euro, komt u in aanmerking voor een belastingvermindering. Uiteraard zijn hogere bedragen of giften mogelijk.
De belastingaftrek bedraagt 45 procent van het bedrag van de gift(en). Bij een minimumgift van 40 euro ‘verdient’ u dus via uw volgende belastingaangifte 18 euro terug. Het fiscale voordeel op giften is niet onbeperkt. Maximaal 10 procent van uw netto belastbaar inkomen kan u een belastingvoordeel opleveren.
Niet in natura
Nog een voorwaarde: de gift moet afkomstig zijn van degene die er het belastingvoordeel voor aanvraagt. Het kan bijvoorbeeld niet om de opbrengst van een collectieve geldinzameling gaan. Voor acties zoals een eetfestijn of een tombola, of voor giften in natura, kunt u geen fiscaal attest krijgen.
Attest nodig
Om het bedrag van uw gift(en) correct in te vullen op uw jaarlijkse belastingaangifte, moet u van het goede doel van uw keuze een fiscaal attest bekomen. Dat attest geldt immers als bewijs van de donatie voor de fiscus. Bij een controle door de belastingadministratie moet u het attest kunnen voorleggen. Meesturen met de aangifte hoeft niet.
Sinds 1 januari 2024 moeten de instellingen die de giften ontvangen niet alleen de naam en het adres van de donateur vermelden op het fiscaal attest, maar ook het ‘nationaal nummer’ – ook wel het rijksregisternummer genoemd. Voor rechtspersonen en vennootschappen moet het ondernemingsnummer vermeld worden. Die verplichting is voor het eerst van toepassing op attesten voor de belastingaangifte in 2025.