Medische verslagen georganiseerd krijgen voor Nieuwjaar

19-04-2011

Het kan gauw over rommel gaan tot complete chaos

Het organiseren van horden noten, formulieren, test verslagen, schermresultaten, verzekeringspapieren en rekeningen kan makkelijk overweldigend worden. Wat erger is, als je de sluitende informatie bij de hand hebt, kan het je kostbare tijd kosten, geld, en soms kan het zelfs herhaaldelijke testen vergen, of verwarring scheppen over medikatie en behandelingsstelsels. Hoe meer artsen, specialisten en therapeuten je bezoekt, hoe groter het risiko is van het spoor bijster te geraken of waardevolle gegevens op de verkeerde manier te rangschikken.

Doch deskundigen in organisatie bieden een hele reeks van werkbare oplossingen. De beste gok zou wel eens een duaal systeem kunnen zijn dat zowel een computer als een traditioneel systeem van rangschikken erbij zou betrekken: hou een logboek bij van afspraken en resultaten en een medische geschiedenis op je computer, en gebruik een systeem van rangschikken voor de gedrukte verslagen die je gewoonlijk verzamelt, zoals verzekeringspapieren, test verslagen (van werk met bloed en ultrageluiden tot het beoordelen van fysieke therapie inclusief) en voorschriften. Als je geen computer hebt, zet dan een logboek in van afspraken en je eigen medische geschiedenis, voortdurend bijgehouden, in afzonderlijke mappen.

Ziehier wat je in het bijzonder moet doen:

Aan de computer, indien mogelijk:
- Schrijf een medische geschiedenis inclusief alle sleutel gegevens die je kent, inclusief de datum van sleutel diagnoses, chirurgische en betrekkelijke problemen, en enige betekenisvolle tests en hun resultaten. Hou deze bij de hand en breng hen met je mee wanneer je een afspraak hebt met een nieuwe arts of geneeskundige professional.
- Bewaar een actief logboek van de data van alle afspraken die je gehad hebt, de persoon die je ontmoette, het examen, evaluatie of discussie, resultaten en gelijk welke aanbevelingen of voorschriften.

Op harde kopie, wijd een grote accordeon-stijl folder of map schuif en etikketeer afzonderlijke folders voor het volgende:

- Adressen en telefoonnummers van artsen, therapeuten, raadgevers en anderen
- Labo en andere test resultaten (verzeker je altijd te vragen naar een harde kopie van verslagen)
- Thuis gezondheidszorg bezoek informatie, indien toepasbaar
- Fysieke, adem, spraak en bezigheidstherapie nota's, indien toepasbaar
- Verzekeringsdocumenten en iedere geschreven communicatie
- Telefoongegevens die afspraken noteren, namen en gesprekken met a) gezondheidszorg voorzieningen en b) betalers door derden, zoals Medicare of verzekeringsvertegenwoordigers
- Invaliditeitsgerelateerd papierwerk of communicatie, indien toepasbaar

Maar voor je beurs een laminaatkaart dat vernoemt:
- Je naam en de naam en contactnummer van een echtgenote, partner of vriend in geval van nood.
- Iedere belangrijke diagnose, zoals ALS, diabetes, enz.
- Iedere allergie
- Je bloedgroep
- De naam en het telefoonnummer van je huisarts
- Iedere beperking die je hebt die het medisch personeel onmiddellijk zou moeten weten, zoals als moeite met spreken, gaan, slikken, enz.
- Medicamenten die je op voorschrift neemt en hun dosering/frekwentie
- Al het overige dat belangrijk is om weten in een noodgeval

Zorg voor een draagbare totalisator om belangrijke papieren, verslagen, e.d. te brengen naar afspraken met artsen en andere gezondheidsvoorzienigen.

 

Vertaling: Eric De Keyser

Bron: The Exchange

Share